Képek, információk

 

Kompozíció (Eremiták)

A többalakos figurális kompozíciók gyakran jelképes erejű jelenetekké tágulnak. Az 1922-es Golgotha című rézkarc jobb oldalán felbukkanó háromalakos csoport motívumát Aba-Novák már korábban és több változatban is feldolgozta. Az Eremiták megfestésében Aba-Novákot - Fritz Burger Cézanne und Hodler című könyvén keresztül - valószínűleg Ferdinand Hodler Eurhythmie című festményének reprodukciója inspirálta, amely - akárcsak a Proletárokon látható favágó előképéé - megtalálható az először 1917-ben kiadott mű képkötetében.7 A címadás hangzásbeli hasonlósága mellett erre utal a két mű kompozíciójának rokonsága is: Hodler "kellemes ritmusú" képe gazdagon redőzött köntösökbe burkolózó, változatos tartású férfialakokat ábrázol.

 

Barettes önarckép

Az önarcképek egyik előszerettel alkalmazott kosztümkelléke és folytonosan változó eleme a különböző fejfedők sora volt. A festőmesterség, a művészi hivatás egyik hagyományos attribútuma a barettsapka. A mű mellé több hasonló beállítású, de - részben a más-más technikából fakadóan - eltérő stílusú rajzot állíthatunk. A ferdén beeső gyér fény és a mesterkélt kéztartás más művészek önarcképeivel rokonítja a művet, legközelebbi példának Patkó Károly turbános önarcképe kínálkozik. A Szőnyi-kör tagjainak mozdulatlan nyugalmú alakjaival ellentétben Uitz portréit visszafojtott feszültség fűti.

 

Akttanulmány

Aba-Novák 1921 táján sok műtermi aktábrázolást festett, és ezeken a lehető legváltozatosabb beállításokat variálta. Az összefogott formákból felépített emberi test felfogása - ha távolról is - Nemes Lampérth nőalakjaival áll rokonságban. A falnak támaszkodó álló akt sötét tónusú zöldes-okkeres színei, a szélesen felrakott festékfoltok pasztózus traktálása párhuzamba állítható Nemes Lampérth 1916-os Női aktjával, de annak szuggesztív, ám érzelemmentes formaanalízisével szemben Aba-Novák képén a fénykezelés és a figura póza visszafogott pátosszal telíti az ábrázolást. Patkó pedig a gazdag fény-árnyék kontrasztokkal tagolt hátaktot már táji közegbe illeszti, és konkrét cselekvéssel értelmezi a figurát.

 

Hátakt (Ülő akt; Akttanulmány)

Aba-Novák enteriőrbe helyezett aktjai nélkülözik Szőnyi jeleneteinek bensőségességét, szoborszerű monumentalitásukat a súlyos, tömbszerű formák fokozzák. A mű illetve azonos méretű párdarabja ugyanazt a modellt, a művész feleségét, Katót ábrázolja. A geometrizálóan tagolt, összefogott formákból felépített emberi test Aba-Novák egykorú rajzain is felbukkan. Ez az aktértelmezés - ha távolról is - Nemes Lampérth nőalakjaival áll rokonságban.

 

Park

Aba-Novák heroikus tájain kiemelt szerepet játszanak a hol súlyos, összefüggő tömbökből, hol szilánkosan széthasadó formákból, héjszerű felületekből összeálló lombok. A tízes évek kuboexpresszionizmusának ez a felfogása nem volt idegen az őket követő fiataloktól sem, erről tanúskodik Szőnyi egyik korai nagybányai rajza is. Aba-Novák ezidőtájt a Komárom megyei Tarjánban illetve a Fejér megyei Bodajkon festett, a szélesen hullámzó vagy éppen magasba emelkedő dombok a természeti formák plasztikus értékeit hangsúlyozzák.

 

Kovács János Dr. arcképe

Az aktokat illetve önarcképeket jellemző magasztos nyugalom a leghétköznapibb ábrázolásokat is áthatja. Aba-Novák egyik közeli ismerősét örökítette meg ezen a portrén, a hátulról jövő, súrló ellenfényben megjelenő félalak szinte dicsfényszerű keretezést kap. Az olvasó alak kompozíciós sémája egyébként Szőnyi pár évvel később készült egyik képén is megjelenik. A beállítás nem volt idegen a Fiatalok tagjaitól sem, Uitz egyik rajzán ugyancsak találkozunk hasonló témájú művel.

 

Aktok tájban

A számtalan tusvázlat és rézkarc mellett a sokalakos aktkompozíciók többnyire olajváltozatban is elkészültek, de minden bizonnyal anyagi okai voltak, hogy ebben a korai időszakban nagyobb méretben nem minden művét valósította meg. Kis mérete ellenére ez a mű fontos szerepet játszik Aba-Novák oeuvre-jében, erről a kompozícióhoz készült több vázlat is tanúskodik. A rokon felfogású, hasonló jellegű Proletárok című rajzának hátterében megintcsak felbukkan egy Hodler-motívum: a favágó figurájának lendületes, kicsavarodó alakja ugyancsak megtalálható Fritz Burger Cézanne és Hodler című könyvének reprodukciós anyagában.

 

Golgotha

Aba-Novák korai grafikáin gyakran találkozunk bibliai-mitológiai kerettémákba öltöztetett sokalakos kompozíciókkal. A számtalanszor feldolgozott mozgalmas tömegjelenetek közül a művész néhányat kisebb olajváltozatban is megvalósított, de ezeken kívül csak egy-két nagyobb befejezett művet ismerünk. A legjelentősebb darab, a Golgotha a Keresztvitel című tusrajz átalakított, kibővített változata.

 

Eta mosdik

A mosakodás témája gyakran felbukkan a Szőnyi-kör festőinek művein. A szinte monokrómiába hajló, sötét tónusú képen szoborszerű tömörségű alak bontakozik ki az enteriőrben. Aba-Novákék követői közül, a kismesterek körében többek is készítettek haonló kompozíciókat, példa erre Tihanyi János Lajos mosakodó nőt ábrázoló tusrajza.

 

Fahordás

A heroikus, mozgalmas tájakon a kortalan aktok mellett hétköznapi, dolgozó emberek is fokozatosan megjelennek. Képeinek stílusa is megváltozik: a bádogsimaságú formák egyre darabosabb, szaggatottabb ecsetvonásokból épülnek fel, a színek egyre melegebbek lesznek. A mű kisméretű párdarabja ismét csak az Aba-Novákot oly gyakran másoló Fonó Lajos ecsetje alól került ki.

 

Felsőbánya

Aba-Novák a völgyben meghúzódi bányászvárost, a környező helyeket szokatlan kivágatú, zaklatottabb hangvételű változatban is megfestette. A kompozíciós megoldás és az expresszív felfogás már egy jóval korábbi, más helyszínen - Bodajkon - készült tusrajzon felbukkan.

 

Felsőbánya

1925-ben Aba-Novák, Patkó és néhány társuk a Nagybánya melletti Felsőbányán töltötték a nyarat. Az új környezet, inspirálóan hatott a művészekre, és noha nagyméretű aktkompozíciókat is készítettek, több képen is megörökítették a kis bányaváros jellegzetes vedutáját a kettős templomtoronnyal.

 

Kettős arckép (A művész és felesége)

A felsőbányai tartózkodás egyik legjelentősebb műve Aba-Novák kettős önarcképe, amelyen feleségével együtt láthatjuk a művészt, akárcsak Szőnyi egy évvel korábban készült festményén. Katót, aki Aba-Novák legtöbb képének modellje volt, más Felsőbányán dolgozó festők is megörökítették. Fonó Lajos képén - a Patkó önarcképéről is ismerős kapniki szalmakalapban - láthatjuk alakját.

 

Pipás önarckép


 

Aba-Novák 1926-tól kezdődően nyaranként - több más festőtársával együtt - a helybeli orvos, dr. Baumgartner Oszkár meghívására a somogy megyei Igalon dolgozott. Itt készülhetett ez az önarckép, amely az évtized elejéről ismert grafikák beállítását ismétli meg. Érdekes módon az egyik itt megforduló festőtől ismerünk két olyan képet, amely készülés közben örökít meg egy-egy önarcképet: Bánk Ernő Aba-Novák Vilmos fest című képén erre a portréra ismerhetünk.

 

Uzsonna a nyári kertben (Anya gyermeke)

Az önarcképek mellett továbbra is kitüntetett helyet foglalnak el a családtagokról készített ábrázolások. A fényárban úszó kerti jeleneten a zöld reflexszínek dominálnak, a kép a Fürdetéshez hasonlóan a család-tematikát folytatja, és a kompozíció mellvédszerű elrendezését követi, de beállítása az előző évi Kettős arcképről is ismerős lehet. Aba-Novákék Judit lánya csak 1928-ban született meg, ezen a képen Kató a festőbarát Novotny E. Róbert Gergő fiát eteti, a festmény készülésének évében ők is a zugligeti nyár résztvevői voltak.

 

Zugligeti részlet (Kocsmaudvar)

A Zugligeti részlet címet viselő kép az Aba-Novákra ekkortájt jellemző függőleges képformátumot mutatja. A meleg, barnás-zöldes színek még sötét tónusúak, a bensőséges hangulatú jelenet az igali stílusváltás, a kirobbanóan színes és kivilágosodó festéksávokra szabdalt képek előtt készült.

 

Kubikosok

Az 1926-27-es igali tartózkodás motívumkínálata közé tartozott a talicskás kubikusok alakja is, akiket Aba-Novák több, alig variált olajképen is megfestett. Tusrajzain vázlatformában készítette elő a festményeket.

 

Homokbánya (Igal)

Aba-Novákék 1927 nyarán ismét Igalon jártak, kedvenc motívumaik közé tartozott a homokbánya, amelyet többen és többször is megörökítettek. Ősszel átrándultak a közeli Törökkoppányba, a falu látképe a patak felett átívelő híddal és a hegyes sisakú templomtoronnyal megintcsak több művész előfordul. Patkó egyik lappangó művén és Medveczky festményén, illetve Aba-Novák egyik tusrajzán jól lemérhetőek az egyéni stílustörekvések különbségei.

 

Kubikusok

Az 1926-27-es igali tartózkodás motívumkínálata közé tartozott a talicskás kubikusok alakja is, akiket Aba-Novák több, alig variált olajképen is megfestett. Tusrajzain vázlatformában készítette elő a festményeket.

 

Fény

Aba-Novákék festészetében kiemelt szerepet játszik a fény. A festmény motívumának forrása valószínűleg még Felsőbánya lehetett, a széleskarimájú kapniki szalmakalapok emlékét onnan hozhatta magával a festő. A képhez készült rajzvázlat még vízszintes formátumú, és a figurákra koncentrál. Ez a fajta, spirituális fényfelfogás jellemző Hincz Gyula több grafikájára is. Aba-Novák festményén a függőleges irányban megnyújtott kompozíción a főszerepet a prizmeszerűen tördelt sugarakban szétáradó napfény kapja.

 

Körhinta

A festmény kompozíciós képlete egyszerű: a ponyva alatt kavargó embercsoportot a háttér egyforma, papírmasészerű házai keretezik. Az esti égbolt kékeslilájába szokványos templomtorony símul. A figurák méltóságuktól megfosztott, arc nélküli emberek. A mozdulatok és gesztusok ismétlése, azonossága adja a jelenet pikantériáját. Az ünnepi alkalom zajosságától megilletődött kamaszlányok és ifjó menyecskék, mint szemérmes elsőbálozók, mulatságosan uniformizálódtak: nyársatnyelt tartásuk, párhuzamosan ölükbe ejtett kezük, egymás mellé és mögé sorakozott fejkendőjük fehér háromszöge a távoli házikók monotóniáját ismétli. Ebbe a patyolatfoltba a busa fejű, idomtalan, majomkülsejű kikiáltó lopódzik be. Aba-Novák emberábrázolásának e ragyogó példányát a manipulátorok sunyisága teszi torzzá.

 

Csíkszeredai vásár

"Aba-Novák minden képe úgyszólván fejest ugrik az életnek embertől, állattól nyüzsgő kellős közepébe. Legszívesebben oda, ahol az a legnépesebben és legtarkábban csődül egybe" - írta Kállai Ernő 1936-ban. Megjegyzése találó a Csíkszeredai vásárra is, melynek több változata ismert.

A madártávlatból komponált esemény rutinosan komponált képpé formálódik. A festő telhetetlen mesélőkedvvel vezeti tekintetünket az egyre kisebbekké váló szalmakalapokon át a horizontot lezáró kettős templomtoronyig. Aba-Novák a kép minden tenyérnyi darabját lüktető "életességgel" telíti. A harsány színfoltokban vibráló sokadalomból csak föl-fölvillan egy-egy jelenet, de nem kap hangsúlyt az áthatolhatatlan, lármás tolongásban. A szekereik és portékáik között szinte elvesző vásározók a piactér bármely sarkából nézve ugyanezt az esetleges látványt nyújtanák.

 

II. Szilveszter és Asztrik apát

A kép vázlat a városmajori plébániatemplom apszisképéhez.

 

Székely vásár

Aba-Novák vásárképei közül ez a legtágasabb, legmonumentálisabb, az esemény teátrális szépségét is leginkább összefoglaló mű. A nagy lapályt a távolabbi hegyek előterében ellepik az ekhós szekerek. A borvizes kancsókat körülveszik az agyagszínű korsók. A kézmívesség, az anyag és a kedves formák dícsérete ez a kép, a főszereplője a szomjat oltó edény. Nem vetélkedő árusítás helye ez, a portékát kínálni nem kell, nyugodtak, szélesek a mozdulatok, az árusok tartása méltóságteljes, pantomimszerűen stilizált ritmus, komolyság jellemzi a hangulatot.

A felhők testesek, fehérek az éles tiszta hegyi levegőben. Felragyognak a székely népviselet ünnepélyes piros-feketéi és a férfiak harisnyanadrágjának fehér posztója. Mint valami lassú tánc ritmusára ringnak az előtér csoportjai, s táncuk kígyóvonala a hattyúfehér templomig vezet.

 

Élet

A szimbolikus ízű jelenetek olykor eksztatikus víziókká terebélyesedhetnek. Az Élet címet viselő kaotikus kompozíció és torz testű szereplői még nem tükrözik Aba-Novák jellegzetes rajzstílusát. Az Eremitákhoz hasonlóan itt is három különböző karakterű, jelképes alak jelenik meg, a gyermekét magához ölelő anya, a kísértetiesen világító szemekkel ránk meredő öregasszony, illetve a magába roskadó félmeztelen férfialak mögött táncolók és zenészek őrjöngő csoportja vonaglik. Az egymást átmetsző íves vonalakból összeálló kompozíció Szántó György kozmikus látomásaira emlékeztet, és szimbolikája is az expresszionizmus katartikus emberiség-ábrázolásaival rokonítja Aba-Novák rajzát.

 

Kompozíció (Eremiták)

Aba-Novák több rajzot készített a műhöz, ezeknek - így az olajváltozatnál nagyobb méretű szénrajznak is - a technikából adódóan vázlatosabb, dinamikus kompozíciója absztrakt mozgásformák erővonalainak lecsapódásaként hat. Ezek a lapok magukon viselik a tízes évek kuboexpresszionizmusának tanulságait, de mint azt Bortnyik Sándor Hatalakos kompozíciója mutatja, az aktivizmus agresszívan tettre kész figuráival szemben Aba-Novák csuhás-kámzsás "remetéit" befelé forduló, meditatív attitűd jellemzi.

 

Szakállas önarckép pipával

A fiatal rézkarcolók önarcképei közül nemcsak Szőnyi vagy Varga Nándor Lajos, hanem Aba-Novák is megörökítette magát szakállasan, és ehhez kellékként a speciálisan rá jellemző "attribútum", a pipa társul. A tusrajzot rézkarcváltozat követte, és a markáns beállítású kompozíció még egy három évvel későbbi önarcképen is megismétlődik.

 

Álló női akttanulmány

 

1919-1920 táján - közös műtermében dolgozva - Korb, Aba-Novák és Patkó legfontosabb törekvése az emberi test szerkezetének tanulmányozása volt, formakísérleteik eredményeit kubisztikus felbontású aktkompozíciókban valósították meg. A nagyszabású, bibliai-mitológiai festményeket megelőző aktvázlatok és kompozíciós tanulmányok közül való Korb Erzsébet és Aba-Novák Vilmos egy-egy erőteljes, szénnel készült, szobrászi felfogású rajza, melyek jól mutatják kapcsolódásukat a megelőző periódushoz, az 1910-es évek avantgárd művészetéhez. Közvetlen analógiaként elsősorban Nemes Lampérth József nagyméretű aktfestményei, erőteljes tusrajzai és a klasszicizálóbb Kmetty János plasztikus megformálású, monokróm aktjai, illetve a Pécsi Művészkör tagjainak - Dobrovics Péter, Gábor Jenő - alkotásai kínálkoznak.